Skip to content

Löpskolan: Spring med känsla istället för pulsklocka

January 9, 2013
Photo Peder Sundström. Location ScotlandRunner Fredrik Ölmqvist

Photo Peder Sundström. Location Scotland
Runner Fredrik Ölmqvist

Jag älskar känslan när hela min kropp vill ut och springa. Det är den känslan som får mig att springa. Som idag. Som igår, då ville jag men höll tillbaka, och som i förrgår. Då begav jag mig ut med pannlampa, terrängskor och regntålig jacka, eftersom regnet bokstavligen låg i luften. De senaste dagarnas dimma hade lättat något och islagret på klipphällarna var borta. Det gör ju traillöpningen något mindre riskfylld – i synnerhet som jag håller på och testar trailskor utan ståldubb. Nyfallna träd över stigen. Nya fåror och nya jättepölar, såna som det inte ens går att springa runt. Det är dom pölarna som får en att skrika till, som får en att känna sig levande, ifall man nu sprang omkring i ett slags omedvetet töcken, med huvudet fullt av tankar.

Det blev en lång tur, det blir lätt så när man trivs. Men att trivas när man springer är förstås ingen självklarhet.

Martin Roth runs free in nature, having a trail running experience, not caring about racing in the streets. Photo: Ola Kjelbye

Runner: Martin Roth. Photo: Ola Kjelbye

Så många gånger jag hör folk säga “jag har aldrig tyckt om att springa, men jag gör det för det är bra träning”. Problemet, som jag ser det, för om man inte kan trivas i sin löpning utgör den ett problem, och då har du anledning att fundera varför, och varför inte ta hjälp av en löparcoach som kan visa att löpning inte alls måste handla om det du trodde. Att löpning inte alls måste ha en mening eller ett mål för den delen. För mig är löpning ett sätt att röra mig på. Och precis som med andra aktiviteter som skidåkning, simning, dans, skridskoåkning, klättring, skateboarding, snowboardning etc kan man utföra rörelsen med inlevelse och känsla. Att du enbart kan fokusera på skönhetsupplevelsen, och strunta i allt det andra. Hur fort, hur långt, hur ofta, hur bra, hur dåligt???

Med mental närvaro kan du påminna dig om att ha feeling i löpningen. När du tappar feelingen springer du bara, och det händer hela tiden att man växlar över och “bara springer”. Men det jag talar om är att springa med en skön känsla och att det primärt är det som du bör hitta innan du ger dig på några längre distanser eller högre farter. Prova nästa gång du springer, om det så än är när du springer till bussen, att springa med känsla. Mjukt och följsamt, rytmiskt och lätt. Ett tips: det blir lättare om du sträcker på dig och tar lite kortare steg. Hör gärna av dig om du vill ha mer tips på hur du kan göra löpningen autentisk, dvs meningsfull i nuet, istället för mekanisk och enbart målorienterad.

4 Comments leave one →
  1. January 14, 2013 13:56

    Håller med dig i mycket av det du skriver och jag önskar att flera fick uppleva hur rent meditativt och härligt löpning med flyt kan vara. Jag uppskattade din text i senaste Runners World om att springa avslappnat, vilket initialt kräver koncentration och närvaro för att löpningens rörelsemönster ska sätta sig!

    • fredrikolmqvist permalink*
      February 4, 2013 11:22

      Tack för din kommentar Staffan. Att springa med känsla handlar ju just om det: att känna sig för, att använda känselspröten, och försöka hitta en känsla i löpningen som känns bra. Löptekniken kan hjälpa oss att sträcka på oss, koordinera våra rörelser bättre och springa mjukare. Grädden på moset är när vi får till dessa bitar och dessutom kan utföra dem avslappnat, alt. att vi börjar med det sistnämnda. Men att kunna välja att vara avslappnad i löprörelsen är något man får träna på, inte minst genom att prova alternativa bilder av vad löpning är och kan vara, t ex att springa utan mål eller mening.

  2. Sara Sjodin permalink
    September 13, 2013 1:44

    Underbart att läsa: “Att löpning inte alls måste ha en mening eller ett mål för den delen. För mig är löpning ett sätt att röra mig på.”
    Själv har jag både mening och mål i det mesta jag gör, men mitt förhållande till löpning har alltid varit “att jag gillar det”. Oavsett hur bra eller dåligt tränad jag varit.
    Jag har i över 20 års tid haft problem med “Hallux Valgus”, men valt att inte (ännu) fundera på att operera mig och har märkt STOR skillnad på om skorna tillåter mig att spreta med stortån…små variationer som gör mycket!
    Tack för fint skrivna artiklar.

    • fredrikolmqvist permalink*
      September 17, 2013 10:04

      Tack för din feedback Sara. Det gläder mig att du uppskattar min blogg. Fredrik

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 308 other followers

