Skip to content

Kurs i Löpteknik och Löpkänsla

August 30, 2011

Varje löptillfälle innebär en möjlighet att försöka springa med bra teknik, vilket gör löpningen både intressant och utvecklande. Foto: Dan Kullberg

Om du är intresserad av att utvecklas som löpare räcker det förstås inte med att träna löpkondition. Såvida du inte är eller har varit friidrottare har du förmodligen aldrig haft någon som visat dig hur du skall springa. Denna utbredda okunskap tror jag är den största orsaken till att så många som löptränar drar på sig löprelaterade skador – 7 av 10 varje år!

Den största boven är chockstötarna som uppstår när fötterna slår i marken under löpning, en kraft som är 3 till 5 gånger kroppsvikten beroende på löpstil. Med ca 140 fotisättningar i minuten och ca 2 timmars löpning i veckan blir det över 300 000 ton som muskler, senor, leder, ligament m.m. utsätts för under ett år. Säg då att du har någon form av snedvridning och obalans så kan du räkna med skadeproblem, antagligen förr än senare.

Det finns alltså mycket vunnet med att skaffa sig verktygen för att lära sig använda kroppen bättre och hålla sig skadefri. En annan fördel är förstås att du kommer att få ett effektivare löpsteg, dvs mer framåtrörelse till lägre ansträngning. Känslan av att göra rätt gör också att löpningen går lätt, en mental aspekt som inte är att förringa då den kan ge ett slags lyckorus, en känsla av att du springer utan ansträngning.

En annan del av min coaching handlar om hur vi ser på oss själva som löpare samt vilka bilder vi har av vad löpning är eller borde vara. Dessa bilder eller föreställningar kan emellertid hindra oss från att njuta av löpning. Jag vill visa på olika sätt att springa på: både rent fysiskt men också mentalt. Det är ju inte förrän du har försökt att hitta ett sätt att springa på som du trivs med som du har gett löpningen en chans.

För att förändra din löpteknik krävs att du är intresserad av processen, intresserad av att lära dig. Jag kan visa hur du skall göra och vad du skall tänka på, men för att uppnå resultat behöver du applicera mina råd när du springer på egen hand. Faktum är att det är först när man har nycklarna som löpningen blir riktigt intressant. Det är i alla fall min uppfattning och något som jag upptäckte efter cirka 12 års löpning. Men räkna med att det är en lång process som kräver ditt engagemang.

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: