Skip to content

Löparcoach för Löplust och Löpteknik

September 21, 2011

Min löpcoaching handlar bland annat om att ge nya perspektiv på vad löpning kan vara. Foto: Fredrik Ölmqvist

Din bild av löpning påverkar dina möjligheter att njuta, och inte minst hur du ser på dig själv som löpare. Min definition av “löpare” är en person som älskar att springa, som verkligen njuter av det sättet att röra sig på, oavsett fart eller förmåga. En stor anledning till att jag börjat med löparcoaching är just för att förmedla ett perspektiv som värderar löpning kvalitativt snarare än kvantitativt. Min förhoppning är att kunna hjälpa dig hitta löplusten och glädjen i att springa. Och njutningen. Det är min främsta morot, och det är väldigt glädjande  när det händer, som med Håkan, som skickade detta brev:

“Nu för tiden ser jag fram emot att springa…

Det har inte alltid varit så. Det började i skolan, det skulle springas 3 km och lärarinnan stod där med tidtagarur. Sedan blev det en nödvändigt ond del av fotbollsträningen som man måste genomlida för att få leka med bollen. Denna syn på löpning har gått som en röd tråd genom mitt liv. Det var som att  dammsuga, något som jag inte gillade men behövde göra. De gånger jag sprang handlade det hela tiden om att mäta. Avstånd och tider var det allra viktigaste. De senaste åren blev även siffrorna på vågen något löpningen var till för att minska.

Så här i efterhand är det svårt för mig att förstå vad jag höll på med. Möjligen var det mentaliteten som omgav skolgymnastiken som gav mig detta beteende. Upprepade gånger har jag ju ådragit mig krämpor som gjort att jag varit tvungen att avbryta min löpning. Ömmande ljumskar, inflammerade hälsenor och onda knän har jag välkomnat med öppen famn så att jag kunnat undvika att plåga mig fram de där 6 kilometrarna på den där tiden.

Jag hade tidigare lyssnat på vad Fredrik sagt om att springa (slappna av, tänk på andingen, känn efter, njut…) men det hade inte riktigt satt sig, När jag väl återsåg honom sommaren 2011 måste något ha trillat på plats.

Idag går jag ut och springer när jag vill. Gör det ont så stannar jag. Har jag ingen lust går jag hem. Vill jag fortsätta gör jag det. Jag tänker ofta på mitt löpsteg och hur det ska kännas lätt och avslappnat. För mig har det blivit en slags meditation som jag verkligen ser fram emot. Min krämpor har inte helt försvunnit, men de har förbättrats och jag tror faktiskt att de med tiden och ett sunt förhållningssätt till löpningen kommer att försvinna. Fredrik gav mig några värdefulla tips och framförallt förklarade hur han älskade att springa, det blev en vändning för mig. Borta är klockorna och kilometrarna, kvar finns bara härlig tid tillsammans med naturen och min kropp.

Tack Fredrik!

Håkan ..”

No comments yet

Leave a Reply

