Skip to content

Löparcoaching med fokus på löpteknik i Göteborg

October 3, 2011

Kunskap om löpningens mekanik är fundamental för fridrottare, men även något som amatörlöpare borde känna till. Foto: Fredrik Ö

Vi springer på instinkt sedan barnsben. Ingen har behövt visa oss hur. Problemet är att löpsteget förändras när vi kommer upp i vuxen ålder. Vi bryr oss inte hur vi springer utan bara hur fort eller hur långt. Med full kraft slår vi ner fötterna i asfalten, många med utsträckt ben, och landar med hälen först något framför kroppen. Chockstötarna skall skornas dämpning ta hand om. Vi lämnar sålunda över ansvaret till materialet, dvs löparskon, att ta hand om de ca 370 000 ton som en genomsnittslöpares fotleder, knän och höftleder får ta emot under ett år, räknat på två timmars löpning i veckan, 140 fotisättningar i minuten, en kroppsvikt på ca 70 kilo som ökar 3-5 ggr vid löpning.

Personligen tror jag att dålig löpteknik och bristande kunskap om löpningens fallgropar är den största orsaken till att 7 av 10 löpare drar på sig löprelaterade skador – varje år! Med en löpcoach som hjälper dig att korrigera sättet du springer på har du stora möjligheter att utvecklas som löpare, och förhoppningsvis lära dig springa på ett mer skonsamt sätt för kroppen. Att lära sig springa med bra teknik tar lång tid. Perioden oktober-mars är ju i själva verket utmärkt för uppbyggnad och utveckling eftersom inga lopp eller långa semesterupphåll stör kontinuiteten.

Även elitlöpare tränar löpteknik. Men de om några borde ju vara väldigt bra på att springa? Hur många timmar springer du per år? Hur många timmar springer du rätt? Foto: Fredrik Ö

Om man sprungit mycket under många år har man lärt sig att tekniken är viktig, för när du tappar den förlorar du kraft och fart. Plötsligt använder du din energi för att kompensera, stabilisera och även bromsa, trots att löpning ju i grunden handlar om att förflytta sig framåt, helst på ett så optimalt sätt som möjligt.

Den pågående trenden kring barfotalöpning har något viktigt att berätta för oss: något händer när vi tar av oss skorna och springer utan skydd och stöd. Vi använder våra kroppar annorlunda. Utan skor säger vår instinkt att vi måste springa mjukare och mer skonsamt. Problemet med barfotalöpning är bland annat de stora skaderiskerna, om man inte tar det väldigt försiktigt i början. Men visst borde det gå att lära sig springa med bra löpteknik även med vanliga löparskor.

Löpteknik handlar förstås inte bara om rätt fotisättning. För att uppnå ett effektivt löpsteg krävs det att ett flertal bitar faller på plats – samtidigt. Själva fotisättningen blir funktionen av övriga moment. Kraften uppnås t ex inte genom att sträcka benet framåt, för att vinna mark, utan i själva frånskjutet, dvs sist i fotisättningen. Och det är knät som skall leda benrörelsen, inte foten. Tänk på det nästa gång du springer!

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: