Skip to content

Löpskola: Kurs i löpteknik med löparcoach i Göteborg

October 20, 2011

Låt mig hjälpa dig hitta löplusten. Foto: Fredrik Ölmqvist

Många gillar att springa. Andra gör det inte. För  många är löpning tungt och trögt redan innan de ens kommit utanför dörren. Löpcoaching hjälper dig att se helheten och ger dig nycklarna som får dig att längta till nästa löptur. Med eller utan en konkret målsättning med din löpning kommer du att tycka att det är kul att springa.

Traditionell löpcoaching fokuserar på träningsprogram där du skall avverka ett visst antal kilometer per träningspass, ett visst antal gånger i veckan och månaden. Det sättet att tänka på är typiskt för tävlingsidrottare, som för att uppnå sina mål är beredda att offra mycket. För att bli en snabbare löpare krävs kontinuitet – visst, det håller jag med om. Men frågan är vad du har för mål med din löpning: kanske springer du bara för den ungdomliga känslan eller den fysiska sensationen. Om det är så, varför i så fall skall du hålla på och springa intervaller som ger blodsmak i mun? Meningen är inte att du skall jämföra dig med elitidrottare.

Om du inte njuter av löpning och kan känna glädjen i att springa så kommer löpningen enbart handla om “träning”, dvs den är endast ett medel för något annat. Och då har vi tappat hela poängen. Vad jag genom min variant av löpcoaching vill förmedla är möjligheten att verkligen njuta av själva löpupplevelsen. Det gör jag genom att dela med mig av verktyg som kan göra löpningen mer lustfylld och intressant. Varje löptillfälle innebär en möjlighet att skapa något: en vacker löptur, en häftig naturupplevelse, en fysisk eller mental utmaning, eller en härlig känsla av lätthet.

För mig är löpning att jämföra med off-pistskidåkning eller surfing, dvs en aktivitet som jag sysslar med för att det är kul, och där känslan och upplevelsen är det centrala, inte hur fort eller hur långt jag åker eller springer. Istället för att begränsa löpturen till ett monotont träningspass försöker jag istället utforska springandets möjligheter, i synnerhet i naturen som erbjuder stor variation och naturliga utmaningar. Det är framförallt löplusten som fått mig att springa och som fortfarande får mig att snöra på mig löparskorna. Låt mig hjälpa dig att hitta din löplust!

No comments yet

Leave a Reply

