Skip to content

Löpträning i löpteknik med löpcoach i Göteborg

May 12, 2012

Idag har årets stora löparfest Göteborgsvarvet gått av stapeln. Då jag skall springa ‘Kullamannen’ nästa helg valde jag att stå över deltagande. Istället ägnade jag dagen åt att presentera min variant av löpcoaching för företag och föreningar i målområdet. Sen tog jag en herrans massa bilder på löparfesten, de bästa publiceras här inom kort.

Utan hjälp av löparcoach är det svårt att utvecklas som löpare. Om jag hade haft möjligheten, eller insett värdet av löparcoaching för 10 år sen skull jag ha kunnat undvika div skadeproblem, och lärt mig att springa med bättre löpteknik långt tidigare. Innan visste jag ju inte vad jag skulle ändra på, eller ens hur löpningen skulle kännas.

Med rätt löpcoaching har du större möjligheter att utveckla din löpning. Foto: Dan Kullberg. Löpare: Fredrik Ölmqvist

Idag har jag verktygen för finjustering av hur jag använder min kropp i själva löprörelsen: att sträcka på sig, ha avslappnade axlar, att försöka ha en rak kroppshållning bl a genom att trycka fram midjan, att springa med öppet bröst och stolt haka, och mjuka knän inte minst, så att fotisättningen sker rakt under kroppen. När jag får till de olika delarna samtidigt blir löpningen närmast en skönhetsupplevelse, väldigt behagligt.

Jag förstod tidigare inte heller vikten av komplementträning vad gäller styrka, rörlighet och smidighet. Idag vet jag att man behöver arbeta extra med de svagare delarna, samt hur man med enkla övningar kan åstadkomma stora förbättringar.

I min variant av löparcoaching arbetar jag kontinuerligt med ovanstående, eftersom det är en process och en omställning som tar tid. Den andra delen består av den mentala sidan: vad vi har för bilder av löpning. Många tror att löpning “måste vara på ett visst sätt”, t ex att det måste gå i en viss fart, eller att man bör springa en viss sträcka för att det “skall räknas”. Tyvärr har dylika bilder och uppfattningar en förmåga att hindra oss från att njuta av löpupplevelsen. Som löparcoach har jag möjlighet att ge alternativa bilder av vad löpning kan vara, vilket kan vara förlösande för de som hamnat i ett mönster där de förlorat glädjen i löpningen. Men man kan släppa bilderna och sluta upp att jämföra sig med andra, acceptera sin dagsform inte minst, vilket kan vara väldigt befriande.

Andra löparcoacher kommer att försöka lägga upp ett träningsprogram där du skall springa si och så långt, med intervallträning, puls- och styrketräning – allt för att du skall lyckas uppnå din “målsättning”. I min löpcoaching är snarare processen fokus: att lära sig värdera varje löptur som sådan, oavsett målsättning i ett viss lopp. Min filosofi är nämligen att om du lär dig uppskatta själva löpupplevelsen så kommer du att längta efter att springa, varje dag, och det är den känslan som jag tycker är så häftig: skönhetsupplevelsen i löpningen och njutningen. Det är det jag vill förmedla och det är därför jag håller på med löpcoaching.

Hör gärna av er så berättar jag mer om olika möjliga löpcoachingupplägg, med praktik, teori, uppföljning, pris m.m. Jag håller även föredrag/bildvisning om olika aspekter av löpning och kan t ex berätta om olika galna lopp jag fullföljt: som Jungle Marathon i Amazonas; Marathon des Sables, 24 mil genom Saharaöknen, Transalpine-Run 30 mil tvärs över Alperna och Ultra Trail de Mont Blanc, 16 mil non-stop runt Europas högsta bergsmassiv.

3 Comments leave one →
  1. May 12, 2012 17:19

    igen super blog ! we need to meet soon…

    • fredrikolmqvist permalink*
      May 13, 2012 18:06

      thanx jacob, I will be at the Kullamannen trail event in Mölle the 19th?

Leave a Reply

