Skip to content

Kurs i löpteknik i Göteborg

November 6, 2012

Om du springer men fortfarande inte känt glädjen till löpningen så är det kanske hög tid att ge löpningen en chans. Det finns kamplöpning som en ren viljeansträngning och det finns avslappnad njutningslöpning. Vilken variant väljer du? Foto Författaren.

De allra flesta som springer gör det själva, och ser kanske löpningen mest som en motionsform. Vissa upptäcker njutningen av att springa, andra kämpar på: mot dålig kondition, stela muskler och leder. Men kanske framför med en motvilja till att springa. De tycker helt enkelt inte om att springa. Som löparcoach får jag höra detta argument ofta. Ibland svarar jag att “då kanske du skall göra något annat” och ibland svarar jag: “låt mig försöka visa dig att löpning inte enbart handlar om prestation”. För det är först när man släpper kraven, och alla “borden” som du har möjlighet att springa på ditt eget sätt – utan en dömande inre röst om att vi inte duger. Detta den mentala sidan är en viktig aspekt av löpningen anser jag. För de inre rösterna (egot) har en förmåga att förstöra det som kan vara enkelt och naturligt. Det jag oftast ser när jag ser andra löpare är kamp, motstånd och klumpiga, stela rörelser.

Det för oss över till den andra sidan av min variant av löpcoaching: löpskolningen, vilket är ett synnerligen tråkigt ord, men det beskriver någorlunda vad det handlar om. Att lära sig konsten att springa. Men hur hänger det ihop? Löpningen är ju lika naturligt som att gå. Med tanke på alla stötar som senor, skelett, muskler, ligament, leder, brosk, nerver, fettkuddar etc. utsätts för i löprörelsen (räkna på ca 140 fotisättningar i minuten multiplicerat med kroppsvikt gånger 3 till 5 gånger antal löpande minuter per vecka gånger 52) vill jag påstå att de allra flesta behöver vägledning och handfasta instruktioner för att lära sig hjälpa kroppen. Många skadeproblem skulle kunna undvikas om vi lär oss att springa mjukare och varsammare, och lär kroppen olika tekniker för att kunna absorbera stötarna – istället för att lämna över hela ansvaret till det dämpande gummit i mellansulan på löparskorna.

Det gäller att hitta sin egen variant av löpning. För mig blev det trail running. Prova att springa på de smala naturstigarna i skogen – du kanske gillar det med! Foto New Balance

En annan viktig del av löpträningen handlar om att regelbundet träna kompletterande styrka och rörlighet. Och att om man märker att detta inte sker, tar ansvar genom att försöka hitta träningsformer som kan ge detta, t ex yoga, simning, cykling, paddling, rodd, klättring etc.

Sen, när du lärt dig springa och förberett din kropp, kan eventuella marathon- eller ultralopp komma ifråga. För det är väl inte loppen som får dig att springa? Om du inte känner glädjen i löpningen skall du inte springa några lopp. Då är det bara självplågeri. Och det är inte vackert att se på.

Advertisements
No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: