Skip to content

Träna löpteknik i Göteborg

November 30, 2012
Photo: Dan Kullberg Runner: me

Photo: Dan Kullberg Runner: me

När det återstod 50 meter av löpcoachingen klickade det. Min klient Marie fick plötsligt till det och ville inte sluta springa. Jag väntade på att vi skulle köra stretching tillsammans men hon var borta. Någon minut senare kom hon tillbaka med ett leende.
– Jag tror jag just fick en Aha-upplevelse, sa hon och sprang iväg igen med lätta steg och mjuka rörelser.
För mig som löparcoach är det otroligt tillfredsställande när detta händer och ett bevis på att inget fall är omöjligt. Efter det första coachingtillfället hade Marie förklarat att hon aldrig tyckt om att springa, men att hon ville ge det en chans, nu när hon fått löpcoachingen av sina arbetskamrater i födelsepresent. Redan efter två tillfällen hade vi alltså uppnått ett av de viktiga målen: att hitta löplusten.
– Jag måste erkänna att jag är väldigt sugen på att springa igen, förklarade Marie.

Photo: Dan KullbergRunner: me

Photo: Dan Kullberg
Runner: me

För mig har just löplusten varit det som fått mig ut att springa – den härliga, mjuka, atletiska löpkänslan när jag skapar en fantastisk löpupplevelse genom att vara närvarande i nuet. När jag skriver detta ser jag ut genom kaféets stora panoramafönster. Bilarna kör förbi på gatan och människor går på trottoarerna påpälsade med varma vinterkläder. Som den inspirerade löpare jag är visualiserar jag mig springande med vackra rörelser, svävande över marken. Löplusten är med mig överallt. När jag tittar på landskapsbilder brukar jag föreställa mig som en liten figur i bilden springandes med lätta fötter och lätt sinne, njutandes av den storslagna naturen med sinne och kropp. Och jag tänker att jag gärna skulle vilja förmedla den känslan. Som löparcoach är det min ambition. Därför handlar min löpacoaching inte bara om löpträning utan även om fantasi och föreställningar, alltså inte enbart om vad löpning är, utan även vad det kan vara.

No comments yet

Leave a Reply

