Skip to content

Lär dig löpningens grundprinciper

February 20, 2013
Foto: Peder Sundström

Foto: Peder Sundström

Ökad förståelse för löprörelserna kan hjälpa dig till att en bättre löpteknik. Här förklarar löparcoachen Fredrik Ölmqvist hur en kurs i löpteknik kan hjälpa dig utveckla din löpning, bland annat genom ökad medvetenhet om löpningens grundprinciper.

Vi springer som aldrig förr. Gärna eller ogärna, men springer gör vi – med de mest skiftande löpstilar, utan att ens ha grundläggande kunskap i löpteknik.  Det finns emellertid starka skäl att förbättra sin löpteknik.

– Dels kommer du att kunna springa fortare, om det nu är viktigt för dig.

– Löpekonomin förbättras: du kan förflytta dig framåt med mindre ansträngning.

– Skadebenägenheten minskar, vilket ger bättre kontinuitet i träningen.

– Löpupplevelsen förändras, istället för att löpningen är “något som händer” kan det bli “något du skapar”. Du blir piloten istället för passageraren.

Att förändra sin löpteknik är en process, ett kontinuerligt arbete som du enkelt kan införliva i din löpträning. Det enda som krävs är att du ägnar en viss tid av löpträningen till hur du springer, dvs hur du rör dig, istället för hur fort eller hur långt.

Det finns omkring 10 olika saker som du kan checka-av och korrigera medan du springer. Vi talar om betydelsen av rätt hållning och lemmarnas optimala rörelsemönster. Med förståelse för löprörelsens mekanik och principerna för kraftöverföringen som sker från armpendling via knälyft till frånskjut har du bättre förutsättningar att använda all din kraft i rätt riktning.

Vi går alltså in i varje rörelse i detalj. Från hakans vinkel mot marken och överkroppens vinkel till underkroppen till fotbladets vinkel mot marken i fotisättningsögonblicket. Vi tränar vår “proprioception”, det kinestetiska sinnet, som ger oss en uppfattning om var våra olika kroppsdelar befinner sig, i förhållande till varandra och omgivningen. Vi talar alltså om ‘medveten löpning’, där du genom att utföra en rad finjusteringar kan hitta ett flyt och en lätthet i löpningen. När du börjat få koll på hållning och rörelser kan du börja arbeta med “löpkänslan”. Att springa avslappnat och rytmiskt är tyvärr ingen självklarhet. När du lyckas få ihop teknik och känsla har du kommit en bra bit på vägen.

I arbetet med löptekniken tittar vi emellertid inte bara på hur vi rör oss. Vi tränar även upp specifik styrka och rörlighet för att kunna göra löprörelserna många gånger med lätthet. Denna del av löpträningen kallas ‘löpskolning’ och den är inte bara viktig utan nödvändig för den som vill utvecklas.

Kontakta mig så berättar jag mer om min löpcoaching med kurser i löpteknik och personlig coaching med löpstegsanalys. För företagskunder och grupper kan löpcoaching t ex ingå som del i ett helhetspaket med föredrag, fotanalys och skoutprovning hos löpskoexperterna Löp & Sko Kliniken i Göteborg.

 

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: