Skip to content

Vad jag pratar om när jag pratar om löpning

December 15, 2014
Runner me. Photo: Svante Lundgren. Location Ramsvikslandet, Sweden

Runner me. Photo: Svante Lundgren. Location Ramsvikslandet, Sweden

Den största anledningen till att jag har en blogg om löpning är för att försöka sätta ord på vad löpning är – för mig. Vad innebär det till exempel att vara ‘passionerad löpare’? Vad är ‘löpkänsla’? Vad är det i själva verket jag gör när jag springer? Vad är det jag inte gör? Vari består ‘lättheten’? Vilka faktorer påverkar oss när vi springer? Vilken roll spelar vår relation till vår löpning? Genom åren har jag insett att inställning, attityd, humör, närvaro bl a spelar stor roll för hur jag upplever löpturen. Notera ordvalet: ‘löpturen’, som jag tycker passar bra för det jag håller på med: jag ger mig ut på löpturer, inte nödvändigtvis ‘träningsrundor’ eller ‘träningspass’. Själva träningen är en effekt, ett resultat, men det är inte det primära målet utan det primära är själva ‘skogsbadet’, rörelsen i naturen, invaggandet, hittandet av följsamheten, hörandet och kännandet av stigens karaktär, upplevandet av kroppens flykt mellan träden, närkontakten med stammarna, grenarna, pölarna, den väntande naturens mjuka omfamning. Det är i detta jag tassar fram, försktigt, lätt på foten när det är halt, mjukt i mossan, luftburen över vatten, docerad i de tvära kurvorna, ibland stark i de långa branta, knicksiga uppförspartierna, med tårfyllda ögon i hisnande utförslöpningar över stock och sten.

Hitta känslan och du hittar glädjen. Löpare: Svante Lundgren och Fredrik Ö.

Hitta känslan och du hittar glädjen. Löpare: Svante Lundgren och Fredrik Ö.

Trail running kan jag som synes inte få nog av. Det är den ultimata löpardrogen för mig. Men genom åren har jag även upptäckt själva löprörelsens magi – oavsett löpsätt eller underlag. Känslan av lätthet i löpsteget, till synes helt utan ansträngning. Någon har kallat det för “graceful release”, och det tycker jag är välformulerat. Det finns en skönhetsupplevelse i löprörelsen och när du har den när du springer så blir det lätt, eller åtminstone känns det lätt. Jag, och många andra passionerade löpare, jämför ofta löpning med dans. Du springer med feeling och rytm. Det handlar om innerlighet i rörelsen. Om du inte gör det med känsla och autenticitet kan det lika gärna vara. Jag tar ingen paus från livet när jag springer – tvärtom! I löpningen känner jag mig mer levande, mer uppmärksam och närvarande. Och det är min filosofi när det gäller löpning att om du hittar denna kvalitet i din löpning så kan du låta den vara kärnan du kan utgå ifrån. Du behöver inte ha ett mål med din löpning. Det har ju varit mycket fokus på att springa lopp. Löpning har kopplats samman med prestation. Men istället kan du försöka vara en bra person när du springer och låta löpningen hjälpa dig med din självutveckling. Så istället för att se det som att jag använder min energi för att springa ser jag det snarare som att jag får energi av att springa. Därför infinner sig aldrig något motstånd innan jag tar det första steget – det räcker att erinra mig om ögonblicken när jag svävar och ‘springer utan att röra marken’.

Detta är också anledningen till att jag arbetar med löpcoaching. Jag vill visa vad du kan göra för att löpningen skall kännas naturlig och ‘falla på plats’. Det finns en enkel regel: “If it’s not fun, you’re doing it wrong!”

No comments yet

Leave a Reply

