Skip to content

Dagens outfit i Änggårdsbergen

March 4, 2015

Skärmavbild 2015-03-04 kl. 21.11.27Först vill jag passa på att tipsa om Utemagasinets specialnummer TRÄNA som finns ute i butik nu, med artiklar om Sky running, SUP, cykling uppför Mont Ventoux, ett test av 21 trail runningskor och en intervju med Emelie Forsberg som jag gjorde i Chamonix.

Utöver terrängskor testar jag en mängd prylar för löpning och har garderoben fullpackad med mina favoriter. För dagens löptur på drygt 1,5 tim teknisk trail & ospårat föll valet på nedanstående prylar. Det var ganska soligt när jag gav mig ut men kallt i skuggan. Så jag försökte springa på kammarna så mycket det gick, och fick till slut se solen sjunka ner i Kattegatt från den mest västra kammen vid Högsbo. Det är alltid speciellt att se solnedgången och idag fick jag skynda mig upp till toppen för att inte missa den. Det är härligt att jaga solen istället för att jaga tid. Under hela löpturen mötte jag endast ett par löpare och tre MTB-are (Jérome och David från Icebug) – alldeles efter jag förbannat MTB-arna för att de förstör stigarna och gör så att de blir leriga. Det gäller även de relativt otillgängliga stråken uppe på kammarna. Nåväl, man får väl hitta nya stigar som inte är upplöjda…

Asics Gel-Fuji Elite var min favoritsko i testet. 10 mm drop. 286g. Den kraftiga och tajta ovandelen håller foten bra på plats. Passar inte minst smalfotade.

Asics Gel-Fuji Elite var min favoritsko i testet. 10 mm drop. 286g. Den kraftiga och tajta ovandelen håller foten bra på plats. Passar inte minst smalfotade.

CompressSport Full Leg Compression – för känslan att springa med shorts.

Mont Bell shorts – lätta o luftiga. (shortspremiär idag)

Aclima boxer-kalsong – värmer skönt när solen går ner.

Falke tajt underställströja – kroppsnära och stretchig för bästa rörlighet.

Ashmei kortärmad jersey i merinoull – värmer skönt och ventilerar bättre än en vindjacka (i skogen kommer inte vinden åt ändå)

Icebreaker halvtjocka strumpor i merinoull – värmer även när fötterna är blöta.

Inov-8 X-Talon – ger bra fäste i leran och gör sig bra för tuff tekniskt trail & ospårat.

Buff – värmer skönt, tar svetten bra och lätt att lägga ipod shuffle i ett veck.

Hoka Tor Speed Mid WP var också med i testet. Den kanske inte ser ut som en löparsko, men passar antagligen bra för Tor Des Géants, som den är gjord för. En mycket användbar sko måste jag säga, även om jag inte skulle springa i skogen med den. Profil 36/30mm och 362g.

Hoka Tor Speed Mid WP var också med i testet. Den kanske inte ser ut som en löparsko, men passar antagligen bra för Tor Des Géants, som den är gjord för. En mycket användbar sko måste jag säga, även om jag inte skulle springa i skogen med den. Profil 36/30mm och 362g.

Salomon midjeväska (S-Lab Advanced Skin S BELT SET Waist Belt) – en favorit som jag använt mycket, sitter kanon och har många bra fickor både fram och bak.

Icebreaker tunna vantar i merinoull – tar ingen plats och skönt att ta på när det blir kallt.

Mountain Hardwear Ghost Whisperer vindjacka – klockren ultralätt vindjacka med bra passform, tar ingen plats och alltid bra att kunna ta på ifall man behöver stanna.

Ipod Shuffle – minst och lättast av mp3-spelare, lätt att sätta bak på kepsen. Jag brukar inte springa med musik och gör det inte i skogen. Men nu håller jag på med ett test så på platten hem från skogenåker lurarna på.

Sol Republic lurar – en positiv överraskning, bra ljud, sitter bra i öronen och lätta att trycka dit.

No comments yet

Leave a Reply

