Skip to content

Elov & Lantz kan skrälla på TransGranCanaria

March 5, 2015
Radarparet Johan Lantz och Elov Olsson har laddat en månad för loppet på plats. På fredag kväll är det dags för start. Foto: Elov Olsson

Radarparet Johan Lantz och Elov Olsson har laddat en månad för loppet på plats. På fredag kväll är det dags för start. Foto: Elov Olsson

När ultraloppet TransGranCanaria går den 6-7 mars kommer unga ultralöpningslöftena och bästa vännerna Elov Olsson och Johan Lantz att starta i den långa klassen över 125 km med +8500 höjdmeter. Banan går på smala bergsstigar tvärs över hela Gran Canaria, från norr till söder. Loppet har kommit att bli ett av de mer prestigefulla ultratrail-loppen och lockar många topplöpare. Johan och Elov nämns inte direkt bland favoriterna, vilket inte är så konstigt då de hittills inte har gjort så mycket väsen av sig internationellt. Men förhoppningen är att det skall bli ändring på det.

De är väl förberedda och har tillbringat en månad på ön. Banan är ordentligt rekad, bland annat tillsammans med norske ultralöparen Sondre Amdahl (7:a på UTMB 2014 och 2:a på HongKong100 2015) som bor och tränar på Gran Canaria. Och Sondre Amdahl har imponerats av de unga svenskarna som han tror kan placera sig bra på TGC.
– Johan kan vinne och Elov er absolutt god for topp 10. Johan har alt; styrke, tempo, utholdenhet, vilje. Men, alt må selvsagt klaffe for ham hvis han skal vinne. Og han må ikke starte alt for fort.
Här några av toppnamnen i herrklassen som Johan och Elov ställs emot: Iker Karrera (delad 2:a UTMB 2014, 1:a Tor Des Géants), Anton Krupicka (1:a Lavaredo 2014), (Gediminas Grinius (2014: 3:a Lavaredo, 4:a UTMB, 5:a Reunion), Carlos Sa (4:a MDS, 5:a UTMB), Sondre Amdahl (6:a TGC 2014), Pau Bartoló (1:a CCC 2014), Brendan Davies (1:a TNF100), Javi Dominguez (3:a på UTMB 2013, 7:a på TGC 2014), Antoine Guillon (3:, 4:a och 5:a på Tor des Géants), Yeray Duran (4:a 2014), Yan Long Fei (1:a HongKong 100), Joe Grant (2:a HardRock100).

Sondre Amdahl, Johan Lantz, Didrik Hermansen och Elov Olsson provsprang banan under en 3-dagars testtur. Foto: Sondre Amdahl

Sondre Amdahl, Johan Lantz, Didrik Hermansen och Elov Olsson provsprang banan under en 3-dagars testtur. Foto: Sondre Amdahl

Loppet startar kl. 23.00 fredag den 6 mars. Följ loppet live på: http://transgrancanaria.livetrail.net/coureur.php
Elov har startnummer 137 och Johan 153. Vinnartiden 2014 (Ryan Sandes) var 14H27Min, så räkna med målgång någon gång kring lunch lördag den 7:e.

Här följer lite bakgrundsinformation om Elov och Johan, samt deras tankar kring loppet och säsongen 2015.
Johan kom in på löpningen 2011 då han sprang Gävle halvmarathon ’mest som en kul grej’. Sen följde Axa Fjällmarathon och efter det var han ’fast’ i trail-löpningen. Johan har placerat sig högt i många lopp. I höstas kom han på 15:e på Templiers och i augusti var 6:a på Ultravasan.
Elov började också springa 2011 men debuterade på TEC50 2013 (som han vann). Han inriktade sig mer mot Ultra under 2014 med seger i Sweden Sky Race och en 8:e plats på Ultravasan. Under 2014 sprang Elov 253km på 24h. (Det svenska rekordet är 262 km och sattes 1986 av Rune Larsson.) I april skall han tävla för Sverige i VM i 24-timmarslöpning.
Båda är 89:or och fyller 26 i sommar. De känner varandra sedan 13-14 års åldern då de gick i parallellklass och började åka freestyleskidor (slopestyle) tillsammans. Johan är uppvuxen i Ockelbo och Elov i Jädraås, som ligger 2mil utanför. Freestyleåkandet gjorde att Elov drog sönder vänster knä 2008 och 2009, och genomgick tre olika operationer, plus ytterligare två pga inflammation. Efter ett års rehab efter sista operationen började han springa 2011.
– Mest för att komma igång med någon slags träning. Jag har ökat dosen för varje år sedan dess.

Johan Lantz kör 'Krupicka-style'. Får jobba lite på brännan bara...

Johan Lantz kör ‘Krupicka-style’. Får jobba lite på brännan bara…

Hur känns det nu dagarna före loppet?
Elov: Väldigt avslappnad inför utmaningen. Lite overkligt att vi ska springa på fredag. Är det tuffaste loppet jag kommer ha deltagit i när det gäller bergslöpning. Har aldrig tidigare haft så bra koll på en bana och omgivningarna runtomkring. Känner mig trygg.
Johan: Det känns riktigt bra! Bara en höft/rygg som spökar lite men hoppas att det känns bra på loppet.

Ni är väl att betrakta som som doldisar i jämförelse med de mer namnkunniga löparna som kommer till start.
Johan: Ja verkligen. Inte många här som vet vilka vi är. Men hoppas dom vet det efter loppet (haha).

Du har sagt att målet är topp-5. Är det fortfarande så?
Johan: Ungefär så ja, vi får se vad som händer. Har aldrig sprungit mer än 8:40 förut. Men brukar bli starkare ju längre tiden går.
Elov: För mig är placeringen ganska oväsentlig. Har ett viktigare mål fem veckor efteråt, då jag springer 24timmars VM. Så det blir bara att ta sig igenom och ha roligt. Med snabb återhämtning på det.

Vad är det som talar för att ni skall placera er i toppen?
Elov: Vi känner banan väl och har känt på det mesta av vilka väderförhållanden som ön har att erbjuda.
Johan: Riktigt bra träning den senaste månaden, kan banan bra, gnäller inte över värme/kyla och det mentala brukar fungera väldigt bra.

Banan över Gran Canaria erbjuder fina vyer.

Banan över Gran Canaria erbjuder fina vyer.

Vilka är era främsta meriter?
Johan: Jag har inga riktiga meriter ännu. Men 15e platsen på Templiers är väl bäst hittills. (Det kommer i år om jag får kontinuitet i träningen)
Elov: 2a platsen på TEC100, 1a platsen Sweden Sky Race 24, Spurtpriset och 8e platsen på Ultravasan90, samt 253km på 24h

Vad tror ni blir den svåraste motståndaren?
Elov: Vädret ser stabilt ut. Banan är tuff, men vi har koll på den. Energi och vätska är det som alltid är svårast på de långa loppen. Sen står det ett tufft startfält i vägen, som inte kommer ge sig i första taget.
Johan: Energi/vätska oroar jag mig lite för och den här dumma höften!

Har ni laddat för ett lopp så här länge någon gång tidigare?
Johan: Nja, jag har aldrig varit skadefri så här länge (haha).
Elov: Det är den längsta utlandsresa jag gjort någon gång. Har aldrig tidigare lagt ner så mycket tid på träning under en månad som i februari. Men har heller inte inriktat den helt åt loppet.

På Kanarieöarna har ni kört mycket distans, många höjdmeter och yoga – har ni provat något annat grepp i uppladdningen inför TGC?
Elov: Jag har tidigare kört en del med kolhydratstömningar och fyllt på dagarna innan inför långa lopp. Men denna gång har jag avstått detta med tömningen.
Johan: Hmm nja, har kört lite fartpass också. Vilket jag inte brukar klara av. Det är oftast då jag blir skadad. Men det har fungerat bra fram tills nu.

Elov prövar vingarna.

Elov prövar vingarna.

Hur ser ni på 2015? Är det året då ni skall etablera er internationellt?
Elov: Det är ett år som drar åt dem längre loppen. Både i berg och på platten. Har för avsikt att synas mer i år och förhoppningsvis ska jag även kunna hävda mig utrikes.
Johan: Ja jag hoppas det. Men jag vill springa lite snabba korta lopp också och rätta till mina gamla tider på marathon/halvmaraton

Vilka är era inspirationskällor (när det gäller löpning)?
Johan: Zach Miller
Elov: Jag har ingen ordentlig förebild inom löpningen. Även om jag är grymt imponerad av vilka idrottsmän/kvinnor som funnits/finns där ute.

Kan ni beskriva banan på TGC?
Johan: Banan har allt. Väldigt mycket höjdmeter, lera, sand, vassa stenar, hala stenar, grus, stenkross, grusväg, asfalt, forsar och mörker dom första 8 timmarna. Temperaturen och vinden kan variera från 0 grader till 30 grader och 0-35 sekundmeter
Elov: Är lite osäker på exakta längden på banan. Tror ca. 127km och 8500höjdmeter. De första 2/3 av banan är de allra tuffaste där man tar det mesta av stigningen. Att man dessutom springer det mesta av detta på natten gör inte saken enklare. Det är ju lika mycket upp som ner, då vi både startar och går i mål på havsnivå. Efter några långa utförslöpningar kommer man nog inte vara lika kaxig. Är mycket fina vyer på detta lopp. På så vis är det tråkigt att springa i mörker större delen av tiden. Att stå på toppen av ön och ha sikt till Teide på Teneriffa är mäktigt. Är det fint väder och sol kan det bli riktigt varmt sista 30km, som mestadels består av grusvägar.

Vi får hoppas att Johans rygg pallar trycket.

Vi får hoppas att Johans rygg/höft pallar trycket.

Hur lägger ni upp loppet taktiskt?
Johan: Försöker ta det lugnt men ändå hårt första 80km sen trycka på allt in i mål (haha).
Elov: Jag har inte planerat upp loppet så taktiskt. Kommer gå på känsla och hoppas på att få en härlig upplevelse.

Finns det någon faktor som ni tror kommer att fälla avgörandet?
Elov: Att känna sina begränsningar, men samtidigt inte fega för mycket. Tror det är viktigt att kunna springa fort mot slutet.
Johan: Tror det blir viktigt hur pigg man är när det blir ljust kl 07:00 och hur magen fungerar. Höften också om den fungerar som den ska så tror jag det kommer gå riktigt bra! Har aldrig varit så här stark förut. Känns som jag inte kan bli trött typ! Haha

Som Scott-löpare kommer ni att springa i Kinabalu-skon? Kan ni berätta lite om den?
Elov: Mycket riktigt springer vi i Kinabalun. Det är en riktigt bra sko att springa långt i bergen med. Väldämpad med skön känsla trots dess drop på 11mm. Mönstret är inte det djupaste, så föredrar torra stigar för dessa. De har som längst tagit mig 100miles under TEC förra året.
Johan: Jag har sprungit för Scott sen TGC förra året! Dom hjälper mig med utrustning. Kinabalu fungerar väldigt bra för mig.

Scott Kinabalu

Scott Kinabalu har jag skrivit om tidigare.

Springer alla längre lopp i den. Om det finns nått att klaga på så är det att den inte fungerar jättebra i lera. Men det kommer det bli ändring på nu med nya Kinabalu Supertrac!

Er klubb Ockelbo SK har hjälpt till med träningsbidrag till den här resan. Har ni några övriga sponsorer?
Johan: Jag har några lokala företag från Ockelbo som hjälper mig (Atlings maskinfabrik och Ockelbo Lego mek).
Elov: Jag har inte så mycket mer sponsorer än Scott, som hjälper oss med utrustning. Betalar resan från egna pengar och med hjälp av träningsbidraget från Ockelbo SK.

Vilken utrustning kommer ni springa med, från topp till tå?
Elov: Det lutar åt: Buff (natt) hatt (dag), pannlampa (Silva Trail Speed elite), linne (Scott), Vindjacka om det behövs, ryggsäck (Ultimate Direction AK eller SJ) splitshorts, skor (Scott Kinabalu).
Johan: Det vet jag inte riktigt än. Beror på vädret. Men Kinabalu blir det i alla fall.

Johan och Elov, jag önskar er lycka till på loppet och tackar för att jag fick använda era bilder.
Fler svenskar att hålla utkik efter: Mimmi Kotka (#647) i långa klassen (125K). I somras utmanade hon länge Holly Rush om segern i Ultravasan men tog i alla fall andraplatsen. Hon kom också 3:a på Axa Fjällmarathon. ”Mimmi är helt klart ett tips till pallen” hälsar Elov. Totalt startar 11 svenskar i långa klassen.
André Jonsson (#1068) springer 83km-loppet (Advanced). Men formen är osäker. Han kommer från en skidalpinismsäsong och har bara sprungit knappt 2 veckor. Malin Hagberg (#1149), som vann Sweden Sky Race 50 springer också 83:an. Totalt startar sju svenskar i Advanced-klassen och fyra startar i Marathonklassen. Totalt alltså 22 svenskar i loppet.
Mer info: http://www.transgrancanaria.net/en/

One Comment leave one →
  1. March 5, 2015 11:31

    Mycket bra rapport Fredrik – tackar! Vi delar!
    Har satsat mina besparingar på Johan Lantz.😉

Leave a Reply

