Skip to content

Konsten att springa enligt Malcolm Balk

September 24, 2015
Malcolm Balk. Foto: Fredrik Ölmqvist

Malcolm Balk. Foto: Fredrik Ölmqvist

Kanadensiske löpcoachen och Alexanderteknikläraren Malcolm Balk har varit verksam i 25 år och hunnit omvärdera sina teorier kring löpteknik många gånger om. Han var bland annat POSE-instruktör i många år men insåg till slut att något i fattades, att det inte stämde överens med hur kroppen fungerar.

– Så är det. Man lär sig hela tiden. Man ifrågasätter och bygger vidare på det man trodde sig veta. Det är det som gör det så spännande. Ni som var med förra året kommer att märka att några bitar är annorlunda nu.
Det är tredje året som Malcolm Balk håller workshops i löpteknik i Göteborg. Jag hade flera gånger plöjt igenom hans mycket läsvärda bok om löpteknik ’Master the art of running – with the Alexander technique’, så för mig var det förstås högintressant både som löpare och som löpcoach att ta del av hans idéer. När jag deltog i hans workshop 2014 tog jag bland annat med mig hans tankar kring 1. huvudets position på ryggraden, 2. att leda med huvudet samt 3. hur benrörelsen och armpendlingen fungerar enligt stretch-shortening-cykeln – saker som jag har arbetat med sedan dess.
När vi nu ses efter ett år har jag några frågor, bland annat om varför 180-kadens är den optimala. Innan jag hinner utveckla min egen teori (för att kunna använda stretch-shortening-cykeln i underbenet optimalt måste markkontakten vara kort, vilket medför en hög kadens) avbryter Malcolm:

– Att springa är att hoppa. Vi gör varje steg små hopp. Så hur utför vi dessa hopp optimalt? Jo, vertikalt! Vi kan studsa fram.
Malcolm visar och låter oss prova att hoppa jämfota på stället.
– Luta er nu lite framåt och se vad som händer! (Vi rör oss framåt någon tum i taget.) Luta er sedan bakåt! (Vi rör oss bakåt.) Ordet som bäst beskriver vad vi gör är ”pistong” som ju är en rak rörelse, i det här fallet ’upp och ner’ – och alltså inte en cirkulär rörelse.

Malcolm visar var ryggraden slutar – elementärt för Alexandertekniken. Foto: Fredrik Ölmqvist

Malcolm visar var ryggraden slutar – elementärt för Alexandertekniken. Foto: Fredrik Ölmqvist

Den lokala löpcoachen Tomas Reckman, som även han skrivit en bok om det perfekta löpsteget, passerar oss med några klienter på gräsplanen vid Skatås motionsanläggning. När de sätter igång med sina benövningar i löpskolning konstaterar Malcolm krasst:
– Det där höll jag på med för två år sen, men inte nu längre.
Istället för att foten rör sig i en vid båge bakåt skall man enligt Malcolm Balk studsa på framfoten, aktivera hälsena och underben, och alltså styra foten uppåt.
– Försök att leda benet med höften och rikta foten rakt upp mot höften, dvs. mot nedre delen av baksida lår, och försök att få riktningen att kännas naturlig. Det är viktigt att det känns naturligt, att det inte blir konstlat. Låt istället foten röra sig mot höften precis som när du joggar på stället, mjukt och kontrollerat.
När man får till det känns det bra och naturligt, men det är ju en väldigt kort fotisättning med mycket spänst och anspänning på senor och muskler i underbenet – och ganska långt ifrån gemene mans fotisättning.
– Ni kan glömma ’glider’-stilen menar Malcolm. Den är inte naturlig. Vi är gjorda för att hoppa.
Man talar ju om de två olika löpstilarna ’gliders’ och ’gazelles’, där glidern har en flackare benrörelse med högre kadens, och där gazellen i högre utsträckning studsar fram med spänst. Malcolm tycks vilja att vi skall studsa med hög kadens.
– Sträva uppåt! Kom upp med höften! Tryck på och led med höften!

Som vanligt känns det mycket givande att få ta del av Malcolms insikter och kunskap. När jag sedan provar att utföra den nya benrörelsen inser jag hur mycket tid jag måste ha spenderat med fötterna i marken genom åren, hur lite jag har studsat. Det återstår att se om jag kan få till benrörelsen att mer likna en pistong än ett hjul – och förstås, att få det att kännas naturligt. Här är en länk till Malcolms websida The Art of Running. Och här är en länk till arrangören Equilibrium.

No comments yet

Leave a Reply

