Skip to content

Har du lärt dig springa med ‘studs’?

October 14, 2015
Foto & löpare: Fredrik Ölmqvist. Plats: Lech/Zürs, Österrike. Här på väg ner till Zürs från Stuttgarter Hütte.

Foto & löpare: Fredrik Ölmqvist. Plats: Lech/Zürs, Österrike. Här på väg ner till Zürs från Stuttgarter Hütte.

Att ‘studsa fram’ går. Men att ‘landa fram’ går inte.
I ‘Kraftprovet’, uppföljaren till ‘Born To Run’ skriver Christopher McDougall ingenting om barfotalöpning (se min rescension 12 okt). Däremot talar han om hur många sulor som slits ut på Kretas bergsstigar – och hyllar kretensarnas löpsteg: ”De liksom studsar mot marken och flyter fram med ett uråldrigt, elastiskt steg, som såg lekfullt ut men som var ruggigt effektivt”.

Just detta att få till studsen i löpsteget har jag arbetat med på senare tid, och det var

Att springa med studs innebär att du använder marken i din rörelse, utan att kraft går förlorad, snarare att den ökar. Foto & löpare: Fredrik Ölmqvist

Att springa med studs innebär att du använder marken i din rörelse, utan att kraft går förlorad, snarare att den ökar. Foto & löpare: Fredrik Ölmqvist

någonting som blev en ‘aha-upplevelse’ för mig när jag deltog i löpcoachen Malcolm Balks workshop i våras (se artikeln från september). Han var medveten om att han inte visade det vid förra årets workshop, och förklarade att hans tankar kring löpning hade utvecklats. “Man lär sig nya saker hela tiden; det är en av tjusningarna med att vara människa.” Och det Balk hade insett efter att ha arbetat som löpcoach i 25 års tid var “att springa är att hoppa”. Som löpcoach deltog jag ju i hans workshop för att lära mig mer, och just detta med ‘studsen’ har jag alltså plockat upp och använder sedan

En av de stora vinsterna, utöver den lätta känslan, är att man verkligen känner att man kan förflytta sig stora avstånd med väldigt lite arbete. Man upplever det inte som arbete. Foto: Fredrik Ölmqvist

En av de stora vinsterna, utöver den lätta känslan, är att man verkligen känner att man kan förflytta sig stora avstånd med väldigt lite arbete. Man upplever det inte som arbete. Foto: Fredrik Ölmqvist

en tid även i min egen praktik. Kortfattat innebär det att hela fotisättningen präglas av ‘studs’, på samma sätt som när vi hoppar hopprep t ex. Tittar vi lite närmare på rörelserna så gäller det alltså styra foten så att den rör sig vertikalt “som en pistong” snarare än horisontellt (som en pendel). Just att tänka på fotrörelsen som vertikal istället för horisontell är en ganska bra träning. Men det bör sägas att det inte är helt lätt att lägga om steget från ‘drag’ (om man nu hade kommit såpass långt i arbetet med sin löpteknik) till ‘studs’. Det finns emellertid en rad övningar som hjälper oss med  denna förändring. Vid en 2-timmars grundkurs i löpteknik går vi igenom dessa, samt ytterligare moment som är av betydelse för att springa med ‘studs’. Målet är att kunna springa studsande lätt och använda fjädringen i hälsenan. När du väl lärt provat på att springa med ‘studs’ kommer du uppleva skillnaden mellan att ‘landa’ och att ‘studsa’.

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: